دستگرد امامزاده
موقعيت و تاريخچه دهستان دستگرد امامزاده
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

راه های دسترسی:
 
را های دسترسی به دستگرد امامزاده
 
موقعيت و تاريخچه
روستاي دستگرد امامزاده از توابع شهرستان شهرکرد استان چهارمحال و بختياري است که با مختصات جغرافيايي 50 درجه و 59 دقيقه طول شرقي و 32 درجه و 5 دقيقه عرض شمالي، در 25 کيلومتري جنوب شرقي شهرکرد قرار دارد. اين روستا از جنوب غربي به روستاي دزک و از شرق به روستاي ايرانچه محدود شده است.
ارتفاع اين روستا از سطح دريا 2050 متر است و اقليمي معتدل و نيمه خشک دارد. آب و هواي آن در فصول بهار و تابستان مطبوع و ملايم و در زمستان سرد است.
روستاي دستگرد امامزاده از روستاهاي تاريخي استان چهارمحال و بختياري است. بناهاي قديمي از قبيل امام‌زاده،ک مسجد، قلعه، حمام و چندين اثر ديگر در پيرامون آن، نشانگر قدمت طولاني آن است. برخي از آثار موجود در روستا به دوره صفويه و برخي ديگر به دوره قاجاريه تعلق دارد.
مردم روستاي دستگرد امامزاده به زبان فارسي سخن مي‌گويند، مسلمان و پيرو مذهبي شيعه جعفري هستند.
الگوي معيشت و سکونت
براساس سرشماري سال 1375، روستاي دستگرد امامزاده 1383 نفر جمعيت داشته است، که در سال 1385، به 4000 نفر افزايش يافته است.
درآمد اکثر ساکنان اين روستا از فعاليت‌هاي زراعي، باغداري، دامداري، توليد صنايع دستي تأمين مي‌شود. گندم، جو، لوبيا، چغندر قند، سيب‌زميني، يونجه و شبدر عمده‌ترين محصولات زراعي و گوشت قرمز و فرآورده‌هاي لبني مانند شير، ماست، کره محلي، کشک و دوغ از محصولات دامي روستاي دستگرد است. زنان و دختران روستا، هنگام فراغت از فعاليت‌هاي ديگر، به توليد صنايع دستي مانند قالي و گلدوزي روي پارچه مي‌پردازند.
روستاي دستگرد امام‌زاده، در يک محدوده کوهستاني استقرار يافته و بافت مسکوني متراکم دارد. خانه‌هاي روستاييان اکثراً در يک طبقه ساخته شده‌اند و سقف‌هاي مسطحي دارند. جهت خانه‌ها به منظور بهره‌گيري از نور و گرماي خورشيد، جنوبي است و فضاهاي دروني آن‌ها با نحوه فعاليت و معيشت روستاييان هماهنگ مي‌باشد. مصالح به کار رفته در خانه‌هاي قديمي سنگ، چوب، خشت، گل و گچ مي‌باشد. اما خانه‌هاي جديد با مصالح مقاوم آهن، آجر، سيمان، گچ و غيره ساخته مي‌شوند.
جاذبه‌هاي گردشگري
روستاي کوهستاني دستگرد امامزاده، با چشم‌اندازها و مناظر دلپذير طبيعي، مراتع سرسبز و حاصلخيز و آب و هواي لطيف و دلپذير به ويژه در بهار و تابستان، يکي از جذاب‌ترين روستاهاي استان چهارمحال و بختياري است. روستاي دستگرد امامزاده، جاذبه‌هاي تاريخي و مذهبي جالب توجهي دارد، که واجد ارزش و اهميت گردشگري است.
منطقه حفاظت شده تنگ صياد، با وسعت 27 هزار هکتار در 2 کيلومتري روستاي دستگرد امام‌زاده واقع شده است. اين منطقه يکي از زيستگاه‌هاي ارزشمند و با اهميت استان چهارمحال و بختياري است. تنوع اکوسيستم‌هاي گياهي و جانوري اين منطقه بسيار غني است. جانوران موجود در تنگ صياد را بيش از 6000 قطعه و واحد برآورد کرده‌اند. از مهم‌ترين گونه‌هاي حيات جانوري اين منطقه مي‌توان به بز کوهي، قوچ، ميش، خرس قهوه‌اي، گراز، گرگ، روباه، شغال، خرگوش، کبک و تيهو و کرکس اشاره نمود.
از ديگر مناطق حفاظت شده و جالب توجه پيرامون روستاي دستگرد، شکارگاه شيدان (شهيدان) است. اين منطقة به لحاظ چشم‌اندازهاي کوهستاني و طبيعت زيبا، جذابيت خاصي دارد. اين ناحيه که پوشش گياهي متراکمي دارد، زيستگاه انواع گونه‌هاي جانوري مانند بز کوهي، قوچ، ميش، خرس قهوه‌اي، گرگ، شغال، روباه، خرگوش و پرندگان و نيز زيستگاه عقاب طلايي، کبک و تيهو است.
مجموعة بناي امام‌زاده دستگرد شامل سردري بلند، جلوخاني وسيع، دهليزي با غرفه‌هاي متعدد و سقف آجري است، که با طرح هشت ضلعي ساخته شده و گنبد بلند دوپوشه دارد. بر روي در ورودي ضريح، اشعاري دربارة مقام و اهميت امام‌زاده نوشته شده است.
اين بنا در دورة سلطنت مظفرالدين شاه و توسط شخصي به نام محمود خان ملقب به خان بابا خان رياحي تعمير شده است. بناي اين امام‌زاده به دورة صفوي نسبت داده مي‌شود. کتيبه سنگي عهد صفوي با تاريخ 1124 ه‍.ق. به خط محمد صالح از آثار باارزش اين آرامگاه است. مسجد شبستاني روستا که ستون‌هاي آن از سنگ تراشيده شده و سقف آجري دارد، از آثار دورة صفوي است که در دورة قاجار مرمت شده است.
بقاياي قلعه قديمي از ديگر آثار تاريخي روستا است که به احتمال زياد، در دورة صفوي يا قبلاز آن بنا گرديده است.
زيارتگاه سيد ابوالقاسم نيز در داخل روستا قرار دارد و مورد توجه مردم روستاست.
در اين روستا نيز همانند ساير نقاط ايران، مردم به هنگام برگزاري جشن‌هاي ملي و مذهبي نوروز، فطر، قربان، غدير و ... به جشن و شادي و در مراسم سوگواري ائمه (ع) به عزاداري مي‌پردازند.
از پرطرفدارترين غذاهاي محلي اين روستا مي‌توان به آش دوغ و کوفته بختياري اشاره نمود آش دوغ، مخلوطي از دوغ جوشيده شده همراه با برنج، نمک و روغن داغ مي‌باشد. مواد کوفته بختياري نيز شامل گوشت، لپه، برنج، سبزيجات معطر، نمک و ادويه‌جات است. کاچي، کاکلي و نان جو از ديگر غذاهاي محلي اين روستا هستند.
مهم‌ترين صنايع دستي اين روستا شامل قالي و گلدوزي روي پارچه مي‌باشد. سوغات اين روستا نيز شامل فرآورده‌هاي لبني از قبيل ماست، کره محلي، روغن محلي و کشک است.
دسترسي: روستاي دستگرد امام‌زاده از طريق شهرهاي کيار، شهرکرد، بروجن، بلداجي و اردل، با جاده آسفالت قابل دسترسي است.

برچسب ها:دستگرد,روستای دستگرد امامزاده,امامزاده محمد اکبر ,قطب صنعتی دستگرد ,موقعیت و تاریخ ,کشاورزی ,دامداری ,موقعیت وتاریخ دستگرد امامزاده ,منطقه حفاظت شده تنگ صیاد ,تنگ صیاد , کفتار و کبک ,زیست طبیعی


نظرات شما عزیزان:

فرشاد
ساعت11:09---7 ارديبهشت 1391
باسلام و خدا قوت به برو بچه هاي پرتلاش دستگرد تعدادي عكس از قطب صنعتي خدمتتان ارسال كردم لطفا از آنها در جهت معرفي قطب صنعتي استفاده نماييد

باسپاس فاضل
پاسخ:با سلام و ممنون از همکاری خوبتون اما ما عکسی در سرور از قطب صنعتی ندیدیم لطفا دوباره ارسال فرمایید. بهترین روش این است که در سایت های آپلود عکس-عکس های خود را آپلود کنید و بعد آدرس عکس ها را برای ما ارسال فرمایید:از جمله سایت های http://uploadtak.com و http://upload.tehran98.com و http://up.iranxm.com و بعد ما خودمان عکس ها را در سرور وبلاگ قرار می دهیم با تشکر از شما و پوزش به دلیل پاسخ دیر وقت ما


خسته
ساعت9:20---10 فروردين 1391
خیلی خوب بودازاهمیت دادن به زادگاهمون ولی به چند مورد اشاره نکردید 1 دره مارون 2 کاچیی که بالاسره سید نذری میدن3 دستگردقدیمی که زیر خاکه راستی اش دوغش کاسش داغ تر ازاشش بودچون مثل نخوردهها توضیح دادی ضمنااین چند موردرو به بچها بده تا درون اسمش چی بود اهان یونسکو یاداشت کننننننننننننننننننننننند
پاسخ:با سلام و خسته نباشید به خسته مرسی از اینکه نظر دادی اونم به صورت طنز خوشحال شدم در مورد دره مارون مطلبی را اگر وقت شد آماده و منتشر می کنیم البته در وب سایت tangesayad.ir شاید هم در همین وبلاگ منتشر شد. در مورد کاچیی بالاسره سید باید بگم که شما اگر اونجا نذری دادید تحقیق کنید و اگر مطلبی داشتید واسه ما بفرستید تا با اسم خودتون منتشر کنیم. در مورد آش و... دیگه چه کنیم شما که خوردیش توضیح بده درمورد یونسکو هم باید بگم که شما می تونی بری به سایت ویکی پدیا بری و یه تحقیقی بکنی و از ثبت این مطالب در یونسکو اطمینان حاصل کنی با تشکر فراوان و پوزش به دلیل لفظ قلم صحبت کردن بنده باز هم به ما سر بزنید


استکی از اصفهان
ساعت17:54---6 اسفند 1390
ایا مردم این روستاها بختیاری اند؟
پاسخ: با سلام به آقای استکی از اصفهان خیر-مردم این روستا فارسی زبان هستند و بختیاری نمی باشند. و اگر هم به صحبت آن ها دقت شود شاید بسیار کم در حد صفر لحجه ی محلی و عامیانه داشته باشند. با تشکر از شما


بابایی
ساعت0:40---28 خرداد 1390
http://shamssabadir.blogfa.com/
خسته نباشید شمس ابادی


بهمن بختياري
ساعت20:04---24 مهر 1389
با تشکر تحقيق خوب شما هم محلي عزيز
پاسخ:مرسی و تشکر از شما


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: